第六十三章原文:为无为,事无事,味无味。大小多少。报怨以德。图难于其易,为大于其细;天下难事必作于易,天下大事必作于细。是以圣人终不为大,故能成其大。夫轻诺必寡信,多易必多难。是以圣人犹难之,故终无难矣。
Sixty third
Take action without willfulness,
Deal with the affairs without disturbance
Take the tasteless as a teste
Lager comes from smaller,
Much comes from less.
Repay injury with kindness.
Resolve difficulties from the simplicity,
Success of great affairs must start from the imperceptible.
All difficulties in the world must start from simplicity,
All big events in the world must arise from imperceptible.
Therefore, if the sage never self-proclaims his greatness,
Then he can become truly great.
As the easier it is to make a promise, the rarer it is to keep it…
Taking things as easy causes them to meet difficulty;
Therefore, all the sages take things as being more difficult.
So eventually, for them there’s no more difficulty.
第六十三章:無為を唯一なやり方として取り扱い、無事をゆいつな事として取り扱い、無味を唯一な味として取り扱います。小さを大きさとし、少を多とします。得で文句を代わります。難しいことを解決するには容易から始まり、たいしたことをやるには細かいところから始まります。だから、聖人はいつまでも偉いと自称しません、最終まで偉いとなります。従って、安請け合いをすればめったに約束をはたせません。あまりやりやすいと思われると沢山な困難を会えます。だから聖人はいつもじじょうをもっとむずかしいと見れるから最後までこんなんになれません。
有关这一章新解: 这一章老子是讲道的一个特征——细小、简单。 大道至简。 老子强调圣人(圣明的统治者)要为无为,事无事,味无味。那么如何理解这三点呢?
我个人认为:为无为并不是不作为,而是不妄为。事无事并不是不做事,而是不搅扰、不干涉的意思。味无味并不是不体会滋味,而是顺应自然, 恬淡寡味。
这里有一个词报怨以德,我个人的理解和所有人不同,我还是把德看作是一种受益。 因为老子前一句已经说了大小多少, 自然就是得,因为不论大小都是得。 大有大得,小有小得。
道得最根本规律就是自然。 老子讲过道法自然(参见第二十五章)其实老子说的做事情要由易到难,就是一种无为无不为的道法。
把困难先想在前面,这样就不会感觉困难。
由这一章我想到一个典故——愚公移山。 愚公就,是从小抓起,凭着自己和子孙们的双手每天挖山不止感动了天帝, 最后终于派大力神将两座山背走了。
所以,我们修道就要向愚公学习。从细小处做起,不能忽略了细节而导致失败。
Sixty third
Take action without willfulness,
Deal with the affairs without disturbance
Take the tasteless as a teste
Lager comes from smaller,
Much comes from less.
Repay injury with kindness.
Resolve difficulties from the simplicity,
Success of great affairs must start from the imperceptible.
All difficulties in the world must start from simplicity,
All big events in the world must arise from imperceptible.
Therefore, if the sage never self-proclaims his greatness,
Then he can become truly great.
As the easier it is to make a promise, the rarer it is to keep it…
Taking things as easy causes them to meet difficulty;
Therefore, all the sages take things as being more difficult.
So eventually, for them there’s no more difficulty.
第六十三章:無為を唯一なやり方として取り扱い、無事をゆいつな事として取り扱い、無味を唯一な味として取り扱います。小さを大きさとし、少を多とします。得で文句を代わります。難しいことを解決するには容易から始まり、たいしたことをやるには細かいところから始まります。だから、聖人はいつまでも偉いと自称しません、最終まで偉いとなります。従って、安請け合いをすればめったに約束をはたせません。あまりやりやすいと思われると沢山な困難を会えます。だから聖人はいつもじじょうをもっとむずかしいと見れるから最後までこんなんになれません。
有关这一章新解: 这一章老子是讲道的一个特征——细小、简单。 大道至简。 老子强调圣人(圣明的统治者)要为无为,事无事,味无味。那么如何理解这三点呢?
我个人认为:为无为并不是不作为,而是不妄为。事无事并不是不做事,而是不搅扰、不干涉的意思。味无味并不是不体会滋味,而是顺应自然, 恬淡寡味。
这里有一个词报怨以德,我个人的理解和所有人不同,我还是把德看作是一种受益。 因为老子前一句已经说了大小多少, 自然就是得,因为不论大小都是得。 大有大得,小有小得。
道得最根本规律就是自然。 老子讲过道法自然(参见第二十五章)其实老子说的做事情要由易到难,就是一种无为无不为的道法。
把困难先想在前面,这样就不会感觉困难。
由这一章我想到一个典故——愚公移山。 愚公就,是从小抓起,凭着自己和子孙们的双手每天挖山不止感动了天帝, 最后终于派大力神将两座山背走了。
所以,我们修道就要向愚公学习。从细小处做起,不能忽略了细节而导致失败。